Van wie heb jij het meeste geleerd?

Foto door Markus Spiske op Pexels.com

Elke morgen drink ik een bakje thee. Gewoon, niet voor de gezelligheid maar in plaats van ‘gewoon’ water. Nu stond er op het labeltje van het theezakje: van welke docent heb jij vroeger het meeste geleerd?
Mag ik die vraag overslaan? Want van elke docent, van de lagere school tot aan de laatste opleiding waren er docenten die jou iets geleerd hebben. Het meeste was inhoudelijk. Lessen over rekenen, taal, geschiedenis of topografie. Allemaal lessen waarbij je alles moest onderhouden en alles moest weten voor een toets. Iedereen moest dit leren, ongeacht waar jij interesse in had. Was jij goed in muziek dan had jij gewoon ‘pech’. Misschien had jij per week 1 uur muziek maar meer niet. Was jij praktisch ingesteld? Pech, jij had maar 1 uur handenarbeid. Dit was op vrijdagmiddag en verder niets.

Het zelfde geldt op het vervolg onderwijs. Kinderen worden “ingedeeld” in praktisch en theoretisch. Wat vooral wordt gezien wordt als intelligent en een beetje dom. Terwijl een tandarts een bouwvakker nodig heeft anders kan hij nooit een praktijk beginnen. Andersom net zo, als de bouwvakker tandpijn heeft, is het fijn dat hij naar een tandarts kan en die hem dan helpt. Wij, mensen hebben elkaar nodig. Allemaal, wat jij ook geleerd hebt op school.

Elke keer als er reclame is op de radio of tv, hoor jij alles kan jij leren. De lat bepaal jij! Maar is dat zo? Mag jij niet gewoon blij zijn met het werk wat jij op dit moment doet? Als de bouwvakker nu heel goed kon leren maar hij wilt graag met zijn handen werken en iets moois maken voor andere mensen, moet hij dit vaarwel zeggen en toch gaan leren? Of andersom, de tandarts die zo zijn best heeft gedaan en op zijn tenen zijn diploma heeft gehaald, had hij eerder moeten stoppen met het leren? Het is toch juist fijn voor iemand die werkt met plezier? Zo hou jij het werk gewoon veel langer vol dan dat jij het met tegenzin doet.

Maar van wie heb ik nu veel geleerd?

Op school zijn de lessen vooral auditief in gericht. Taal is hierin heel belangrijk. Leren uit een boekje, de meeste dingen zijn geschreven en beschreven. Op dit moment zijn ze voor ons huis bezig met de straat. Er is een grote bulldozer die het zand weg haalt om daar vervolgens een buis in te leggen. In het boekje wordt er een bulldozer beschreven maar als jij visueel bent ingesteld, dan wil jij daar graag een plaatje bij. Daarnaast wil jij hem eigenlijk graag zien werken, zodat jij de vragen kunt beantwoorden in de toets. Ben jij kinetisch ingesteld, dan wil jij hem ook graag zien werken maar ook voelen hoe de grond trilt en of jij je wel veilig voelt bij zo’n grote machine.

Iedereen leert op zijn of haar eigen manier. Waar ik het meeste van geleerd heb is door het te doen. De ander doet het voor en jij werkt samen met de ander op. Jij leert door het ‘na apen’ van de ander. Op school had je daar een papiertje voor nodig om de antwoorden op te schrijven. In de praktijk kan jij het zo afkijken van de ander zonder dat dit slecht beoordeeld wordt. Zo gaat het in het hele leven. Slechte dingen maar vooral ook goede dingen. En zoals bij alles in het leven, jij bent diegene die zelf de verantwoording hiervoor draagt. Wat jij ook doet, of jij nu inbreker, bouwvakker, tandarts of machinist op een bulldozer wordt, jij bent diegene die verantwoordelijkheid draagt.

Leren doe jij levens lang. Als jij klaar bent met klassikaal naar school te gaan, wilt het nog niet zeggen dat jij al klaar bent met het leren. Stel jij hebt werk gevonden en de manager zegt tegen jou als jij een studie volgt kan jij hier intern een andere functie krijgen en meer verdienen. Wat doe jij dan? Dan pak jij dit op en gaat intern die studie volgen. Iedere keer als jij dit doet leer jij automatisch andere dingen. Waar heb jij dan het meeste geleerd? Het is maar net hoe jij dit bekijkt. Van je ouders, van familie, van de plaats waar jij woont, op school en op een vereniging leer jij dingen. En ja, zelfs als jij denkt dat dit het beroep is wat jij tot je 67ste gaat doen, ja zelfs dan leer je nog bij.

De vraag: waar heb jij het meeste van geleerd? Kan jij alleen zelf maar beantwoorden. Iedereen die jou iets geleerd heeft, heeft dit gedaan met de juiste intenties. Hij of zij dachten op dat moment dat dit het juiste was. Achteraf hoor jij misschien wel eens, als ik dat geweten had, had ik het anders gedaan. Maar dat wist jij toen niet. Toen op dat moment deed jij iets waarvan jij dacht dat het goed was. Zo worden wij groot en zo leren wij andere mensen weer wat wij zelf geleerd hebben.

© Jongemedelanders.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s