Leer jezelf kennen,

Groeien kan door de juiste vragen te stellen!

Hoezo deze titel? 4 weken geleden werd ik ziek. Hoesten, keelpijn en hoofdpijn. Omdat mijn keel rauw werd van het hoesten, belde ik de huisarts. Nadat ik uitleg had gegeven van de klachten was de vraag: bent u al getest? Nee mevrouw, ik heb vrijdagavond een kou gevat en daarom ben ik verkouden geworden. Jammer mevrouw maar als u zich niet laat testen dan kan u niet langs komen en kan ik u geen recept voor schrijven. Oké dan maar googelen. Ik kan een zuigtablet nemen of een hoestdrankje. Zowaar binnen 3 dagen na gebruik van beide middelen werd het minder. Omdat ik toch ziek was ging ik niet naar buiten en bezocht ik dus ook geen andere mensen. Na 2 weken waren de klachten over en mocht ik van mij zelf weer naar buiten.

Op mijn gedrag kreeg ik wel kritiek. Als jij moet hoesten, keelpijn hebt en hoofdpijn dan moet jij jou laten testen. Dat is de regel van dit moment. Klopt, dat is de regel van dit moment. De mensen die ik op de bewuste vrijdag gezien heb en de zondag erna hadden geen van allen Corona en kregen ook geen klachten. Plus als jij jezelf te ziek vindt, ga jij toch niet naar de winkel of naar buiten. Ondanks de uitleg was dit niet het gewenste antwoord. In het verleden heb ik meerdere malen voorhoofd holte ontsteking gehad. Plus in de directe omgeving heb ik gezien wat Corona met iemand doet die heel ziek was en iemand die milde klachten had.
Deze klachten waren een duidelijk verschil met de klachten die ik had.

Lichamelijk of geestelijke klachten ?

Gelukkig waren mijn klachten lichamelijk. Als het niet echt heel erg is dan kan je daar redelijk snel van opknappen. In de meeste gevallen is hier ook wel een medicijn of een ander middeltje voor. Zodat wij als mens weer snel opknappen. Geestelijke klachten zijn in de meeste gevallen moeilijk te zien. Behalve dat, is het ook makkelijker te verbergen. Iemand kan een lach op zijn gezicht toveren zonder dat hij/zij echt blij of gelukkig is. De omgeving hebben de klachten van de persoon misschien wel eens gehoord. Maar als er een lach op het gezicht staat is het lastig om hierop te reageren. Daarnaast kan de vraag bij jou, als toehoorder, naar boven komen, ben ik de juiste persoon om hier iets van te zeggen?

Als wij kijken naar ons zelf en naar ons gedrag, zien wij alleen dat gene wat wij graag willen zien. Of wij zien wat gewenst is door de omgeving wat zij willen zien. Het laatste laten vaak de jongeren zien die al meerdere malen met organisaties in aanraking zijn geweest. Naar een aantal keren weten zij de vragen die er worden gesteld en welke antwoorden er verwacht word van jou als jongere. Iedere organisatie begint met de volgende vragen, Wie ben jij? Wat is jou adres? Hoe oud ben jij? Wat is jouw probleem? De belangrijkste vraag komt nu: Wat wil jij dat wij voor jou gaan doen? HALLO, ik kom bij jullie om dit te onderzoeken. Ik weet welk probleem ik heb maar juist de oplossing weet ik niet. Als ik wist wat jullie moeten gaan doen, dan kon ik dit misschien ook zelf wel.

Als ik mijzelf goed zou kennen, had ik jullie niet nodig. Maar ik loop in rondjes, mijn gedachten kan ik niet uitzetten. Ik blijf maar malen. Dus hoe moet ik nu weten wat jullie voor mij moeten doen? Zet mijn gedachten uit? Helaas meneer dat kunnen wij niet. Wat nu? Oké, waar wilt u meneer dat wij mee beginnen? Ook dat weet ik niet. Eigenlijk ben ik gewoon de draad van het leven kwijt en weet niet goed waar ik moet beginnen. Ik weet ook niet meer wat er van mij verwacht wordt. Laten wij dan maar bij het begin, beginnen. Zo beginnen de meeste gesprekken. Als jij als persoon al verschillende organisaties hebt gehad, weet jij dit wordt nummer 12 en tot wanneer gaan zij mij helpen?

Wat heeft de persoon die om hulp vraagt dan wel nodig?

Ten eerste: Iedereen wil gezien worden. Dus ook deze persoon. De andere zien betekent dat de ander eerst zijn verhaal wilt vertellen. Vertellen zodat hij het idee heeft dat jij als professional weet waar het om gaat. De beide partijen moeten elkaar eerst leren kennen. Vooral als de professional nummer 12 is die hier binnen komt.

Ten tweede: Neem elkaar serieus. Ook al ben jij de professional, het is niet automatisch dat jij meer kennis hebt van het leven dan de ander. Als men de ander niet serieus neemt, dit is een gevoelskwestie, dan zal de één of de ander niet alles zeggen wat eigenlijk zou moeten.

Ten derde: Als er geen klik is, zeg dit dan en heb het “lef” om dit te zeggen. Doe jij dit niet dan is geen openheid in de gesprekken en komt er helaas geen oplossing.

Ten vierde: De professional is er voor jou. Als het goed is worden er vragen gesteld die jou als klant aan het denken zetten. Het is aan jou (klant) om hier iets mee te doen. Er word jou een spiegel voor gehouden en het is aan jou om hier in te kijken.

Als laatste: Durf jij dit als klant aan, om samen met de professional te kijken in een spiegel en om te kijken of jij hier iets mee kan, dan is er een grote kans van slagen om nieuwe dingen te leren. Misschien wist jij dit allemaal al maar is het even weg gezakt, dan is het het goed dat er iemand even met jou mee kijkt. Wat houd jij tegen om te groeien en wat doe jij allemaal al wel goed?

Leer jezelf kennen! Betekent vooral: als jij het even niet meer weet laat iemand even met jou mee kijken. Dit hoeft niet jaren te duren, dit duurt zolang als jij denkt het nodig te hebben. Ook dit bepaal jij zelf, jij bepaalt het tempo want is jou leven en jij bent diegene die het wiel in handen hebt.

@JongeMedelanders.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s