Waar ligt onze verantwoording?

Er ontstond weer eens een keer ophef in Nederland. Ophef over het hebben van invloed van “volwassenen” ten opzichte van jongeren. Vreemd is dit niet. Waarom niet? Omdat volwassenen net zo hardleers zijn dan jongeren. Met één groot verschil. De volwassene wordt bestraft en de jongere is beschadigd.

Waar begint hier eigenlijk het verhaal? Het verhaal begint bij het begin. De volwassene die denkt dat hij/zij alles weet, begint de jongere te beïnvloeden. De jongere, in de leeftijd van 10 tot en met 15 jaar, kan hier niet mee omgaan. Hoe komt dit? Allereerst is het dan belangrijk om te weten wat er in een hoofd van een jongere in deze leeftijd gebeurd. Wat gebeurt er in de hersenen? De frontale kwab, aan de voorzijde van de hersenen, begint in de pre puberteit volwassen te worden.

Welke consequenties heeft dit? De hormonen beginnen zich te ontwikkelen. De jongeren zetten zich af tegen de ouders. De leeftijdsdruk is heel belangrijk. Het plannen van schoolwerk is lastig. Daarnaast is het NU belangrijker dan wat er straks gebeurd. Als wij dit allemaal weten, wordt het dan geen tijd dat wij als volwassenen eens onze verantwoording gaan nemen? Tot 10/11 jaar is het nog mogelijk om kinderen op te voeden. Daarna wordt onze rol anders. Anders in de zin van begeleiden. Ik hoor mensen zeggen: Zij luisteren niet eens meer naar wat ik zeg. Maar is dat zo? Nee, dat is niet waar. Jongeren horen wel degelijk naar wat jij als volwassene zegt. Alleen met het verschil dat als de druk van de groep aanwezig is, zij dit “vergeten”.

Traditionele partijen lijden aan financiële reuma' - België - Knack

Kijk ik even terug naar sociaal media. Hier versta ik alles onder. T.V, Facebook, Instagram, TikTok, Snapchat, enzovoort. Alles wat jongeren hierop zien is interessant. Vooral binnen een groep, waarvan men het idee heeft dat het “veilig” is, durft men heel veel. Als hier binnen een opdracht gegeven wordt, buiten de grens van “normaal”, en de groep is groot genoeg, zal men eerder bereid zijn om iets te doen dan als het individueel gevraagd wordt binnen een veilige omgeving. Hier heb ik het niet alleen over een BNer, maar ook over leerlingen onderling.

Toen ik op school werkte was er een meisje dat “gevraagd” werd door een zogenaamde vriend om zich voor de camera uit te kleden. Omdat zij het idee had dat dit ‘veilig’ was, zij kende de jongen, deed zij dit. Met het gevolg dat haar foto rond werd gestuurd door de school. De gevolgen van deze foto’s zijn heel groot. Ga jij later solliciteren en jou toekomstige baas vindt deze foto’s dan wordt jij waarschijnlijk niet aangenomen. Dit betekend voor jou een levenslang. Terwijl jou ‘vriendje’ het bedoelde als een grap.

Welke verantwoording moeten dan de volwassenen nemen?

Ten eerste, dus weten hoe de hersenen werken. Neuro psycholoog, Erik Scherder heeft heel veel onderzoek gedaan over hoe de hersenen werken en wat de invloed is van deze ontwikkeling. Ook al heb jij als ouder of als docent het idee dat de jongere niet naar jou luisteren, dat geeft jou nog geen vrijbrief om niets te vertellen. De jongeren moeten weten wat de invloed is van sociaal media en wat de invloed is van de middelen die hen worden aangeboden.

Ten tweede, de rol van een ouder en docent wordt anders. Het opgeheven vingertje wat jij nog kan doen als jou kind niet wil luisteren, wordt nu een gesprek. Een gesprek tussen jong en oud. Een gesprek niet aan tafel maar als jullie de hond uitlaten of als jullie samen boodschappen doen of van het sporten terug komen. Iets samen doen en dan praten is anders dan aan tafel. Aan tafel lijkt het net alsof jij de ander ter verantwoording roept.

Ten derde is, leer zijn vrienden en vriendinnen kennen. Dit zijn de leeftijdsgenoten waarbij men in de klas zit maar ook de websites die jou zoon of dochter bezoekt. Toon interesse in het leven van de jongere.

Als laatste, als jij merkt dat jongeren behoefte hebben aan een genotsmiddel, laat het dan in jouw huis dit mogen uit proberen. Ik weet dat dit ‘eng’ is. Maar ik weet ook dat jij dan diegene bent die nuchter kan reageren als het eventueel mis kan gaan. Jij kan gelijk actie er op zetten. Doen de jongeren dit buiten de deur dan sta jij machteloos en weet niet welk effect dit heeft op jou kind.

Het is aan ons, volwassenen om de jongeren te begeleiden naar het ouder worden. Hier is meer voor nodig dan alleen eten en drinken. Wat hier vooral voor nodig is, de jongere blijven volgen en in contact te blijven. Zonder een vingertje van mag niet maar juist door te praten hoe het anders kan. Dit geldt niet alleen voor ouders maar ook voor docenten, hulpverleners en iedereen die met jongeren omgaat.

@JongeMedelanders.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s